Friday 20 July 2012

sepagi sebelum mula ramadhan

Assalamualaikum.

tetiba pagi nie teringat lagu  ie even x penuh :

bangun pagi, gosok gigi,
pakai baju minum kopi,
lalalalalala.... lupa pastu lirik tue, miahahaha


hmmm, korang pepagi kalo sarapan minum air aper??? Aku minum air kopi... nak tau saper yg ngajar minum kopi nie??? Pengurus aku dolu, en Hambali... kitorang kalo order kopi, amik yg kaw2 nyer, kikikiki... sampai skarang aku minum kopi kalo pepagi... kalo ader byk jenis air org hidang, meme kopi aku amik dolu... tue waktu pagi arrr... 

ader orang kata minum kopi nie x elok sebab ader kafein n bleh sebab gigi kuning... tapi jgn korang pcaya plak yer... kafein dalam kopi ader 1% jeh & kafein nie akan jadi lemah bila bgabung ngan protein yg ader dlm susu... selain tue, kopi bleh elak kegemukan & menyihatkan jantung... kopi nie salah satu minuman kegemaran Rasulullah s.a.w selain susu &  madu... so, amalkan minum kopi yer... hmmm, lagi satu, bahan dalam kopi ader antioksida yang bleh menghalang sel kanser dalam badan kita... maklumat nie aku dapat dari beberapa sumber... 

hmmm, selain tue kalo waktu pagi bese nyer arrr, kita kerap menguap kan... korang tau x, yg menguap nie bleh bjangkit... menda nie aku sedar sbelum aku carik maklumat nie lagik... aku perasan dolu, kalo orang kat sbelah aku mnguap, mesti aku mnguap skali, huahuahua... kalo korang ulang byk kali cakap mnguap or sangap, mesti korang nak mnguap gak, kan???  Aku tatau nape... x jumpa plak nape menda nie blaku... tapi aku jumpa ayat nie, hadis Rasulullah s.a.w yg bermaksud : 

   "menguap itu daripada syaitan. oleh itu jika menguap, tahanlah sedapat mungkin sebab jika rang menguap hingga terucap 'ha', syaitan tertawa menyaksikannya" - hadis riwayat Bukhari

"Sesungguhnya Allah taala suka kepada orang yang bersin dan benci kepada ( orang yang ) menguap. Apabila salah seorang dari kalian bersin dan mengucapkan hamdalah kepada Allah taala adalah hak bagi setiap muslim mendengarnya membaca YarhamukAllah ( semoga Allah memberi rahmat kepadamu ). Adapun menguap itu adalah dari syaitan. Apabila salah seorang dari kalian menguap, maka hendaklah ia mengembalikan  ( mulutnya ) sedapat - dapatnya. Sesungguhnya apabila seorang dari kalian menguap, syaitan pun tertawa kerananya" - hadis riwayat Bukhari

korang bleh paham kan maksud hadis tue... so, kalo nak mnguap, tutup mulut cecepat ea... aku pon kekadang mulut nganga gak time menguap nie, adehhh... xpe, kita sama2 ubah tabiat kita yang x elok kpada yang lebey elok yer...

nie sedikit info nak kongsi ngan korang... kalo ader pape yang x beapa nak betol tue, korang komen arrr yer kat ruangan komen tue...  sambil2 tue, nak ucapkan selamat menyambut bulan ramadhan al mubarak kat korang yang beagama Islam tue... smoga pose kita tahun nie lebih mendapat kberkatan dan lebey baik dari tahun sebelumnya... tahun nie aku sambut pose kat negeri di bawah bayu, chewahhh... raya??? InsyaAllah disemenanjung kalo tade aral... tetiba citer pasal raya, pose pon x lagik, huhuhu...

okaip, nak sambung wat keja... nnt aku update lagi yer blog aku nie... chow chin chow

~assalamualaikum
~ salam ramadhan

No comments:

Post a Comment